Ariana | Blogger | X X X X

piątek, 16 marca 2018

36,28%: Cinder, Marissa Meyer

Chamska reklama Insta ♥

„POZIOM MODYFIKACJI: 36,28%”

Seria: Saga Księżycowa
Tytuł: Cinder
Autor: Marissa Meyer
Wydawnictwo: Papierowy Księżyc
Ilość stron: 416
Ocena: 10/10
Opis: Ulice Nowego Pekinu zapełniają ludzie i androidy. Szaleje śmiertelna zaraza. Bezlitośni księżycowi ludzie patrzą z kosmosu, czekając na swoją okazję. Nikt nie wie, że los ziemi spoczywa w rękach jednej dziewczyny…
Cinder, utalentowana mechanik, jest cyborgiem. Tym samym należy do obywateli drugiej kategorii. Jej przeszłość to tajemnica. Macocha jej nienawidzi i wini ją za chorobę przyrodniej siostry. Ale kiedy jej życie splątuje się z życiem przystojnego księcia Kaia, Cinder nagle wpada w sam środek międzygalaktycznej wojny i doświadcza zakazanego zauroczenia. Rozdarta pomiędzy obowiązkiem a pragnieniem wolności, lojalnością a zdradą, musi odkryć prawdę o swojej przeszłości, by uratować przyszłość świata.

„Mam plan. Moim planem jest nieżenienie się z nią. I chrzanić dyplomację.”

„Cinder” już kiedyś czytałam i mgliście pamiętałam, że to był dobry kawałek shitstormu. Miałam wielkiego focha na Egmont, że porzucili „Sagę Księżycową” po drugim tomie, aż Papierowy Księżyc postanowił mnie uszczęśliwić. Panie i panowie, byłam tu zanim wybuchł hype! (A z niewielu rzeczy jestem tak dumna, jak z wyprzedzenia hype'u, który tak bardzo mnie do wszystkiego zniechęca.) No i tak, mam dwie pierwsze części w starym wydaniu, ale to mnie nie powstrzymuje od kupowania nowego. „Scarlett” jeszcze nie czytałam, bo tak jakoś wyszło. (Wina mojej słabej organizacji czasu.) Po drugim razie z „Cinder” mogę powiedzieć: cholera, to było lepsze, niż pamiętałam!
To czas na retelling „Kopciuszka”, ale bez słodzenia, dobrej wróżki i idealnych kiecek. Cała seria ma szkielet zbudowany na baśniach, autorka połączyła je wszystkie w cwany sposób. Bardzo lubię adaptowanie baśni w książkach, o ile robi się to dobrze. Jaki mam stosunek do innej serii opartej na historii bardzo włochatego księcia, to już chyba każdy wie. Tam się bardzo nie udało, a tu dzieje się dokładnie odwrotnie. Marissa Meyer to geniusz. Naprawdę na początek można uznać, że będzie to jakiś nudnawy romans osadzony w trochę odmienionej rzeczywistości, wszystko z góry przewidzimy, no ogólnie jak jedzenie pizzy dziesiąty raz z rzędu. Nie. To nie jest odgrzewany kawał włoskiego placka. Jak już pisałam, baśnie są jedynie szkieletem. Jasne, że część fabuły będzie przewidywalna, ale nawet nie wiecie, jaką przyjemność sprawia odnajdywanie tych fragmentów powiązanych z oryginalną historią. Autorka całą resztę tworzy sama. Ziemia po czwartej wojnie światowej, księżycowa cywilizacja w połączeniu z dobrze zbudowanymi postaciami, przemyślaną fabułą i odrobiną magii dają razem coś świeżego. Meyer świetnie poradziła sobie z przedstawieniem świata, który odkrywa się podczas czytania. Wszystko jest tak zgrane, żeby czytelnik się nie pogubił, przy okazji dostawał jakieś wskazówki odnośnie poszczególnych wątków, ale żeby też nie wiedział zbyt wiele. Idealne wyczucie! Nie pojawiają się żadne nielogiczne zgrzyty, a czyta się z przyjemnością, nie tylko dla głównego wątku.
Zaczynamy w Nowym Pekinie, na Ziemi szaleje śmiertelna zaraza, desperacko poszukuje się leku. Nad ludźmi wisi wojna z Księżycowymi, rządzonymi przez bezlitosną królową, zdolną do manipulowania umysłami całych narodów. Zaawansowana technologia pozwoliła na tworzenie cyborgów, którzy mimo swojej ludzkiej natury są traktowani jak obywatele drugiej kategorii ze względu na bycie w mniejszym lub większym stopniu maszyną. Na scenie są: cyborg mechaniczka razem z macochą, przybranymi siostrami i androidem, młody książę, trochę pokręcony naukowiec i zła królowa. Co złego może się wydarzyć? Nie chcę spoilerować, bo mnie zjecie, ale jakby ktoś chciał, to wiecie, do kogo uderzać. Po prostu „Cinder” nie skupia się jedynie na romantycznej historii, jak to biedna dziewczyna znalazła swojego księcia i została księżniczką. W sumie tutaj też autorka trochę kombinuje, żeby nie było to tak oczywiste. Może jestem dziwna, ale od zawsze lubię wątki ze śmiertelnymi zarazami, a Meyer spisała się z litumozą, na koniec skombinowała wyjaśnienie epidemii, które jeszcze bardziej miesza w fabule serii... Kocham tę kobietę. Do tego dworskie intrygi, bo zła królowa nie zajmuje się jedynie złym pierdzeniem w stołek. Levana od początku pracuje sobie na opinię największej zakały „Sagi Księżycowej”, jest taką typową, złą postacią, ale przedstawioną tak dobrze, że nie trzeba się starać, żeby jej nienawidzić. Przybrana rodzina Cinder też ma swoją rolę do odegrania, kolejny cwany przekręt, bo przez dłuższy czas autorka nie ujawnia, czemu w ogóle główna bohaterka trafiła tam, gdzie trafiła, a na koniec wszystko robi sens. Wątek Cinder i księcia Kaia też nie jest jakiś bardzo przewidywalny, chociaż tu akurat widać mocne powiązanie z „Kopciuszkiem”. Nie jest romantycznie na siłę, słodko i przewidywalnie, reszta to już odpowiednie podejście do książki. Nie zapomnijcie, że to nadal młodzieżówka, która czerpie z opowieści czytanych dzieciakom, głównie płci żeńskiej. Chociaż ja bardzo obniżyłam próg swoich oczekiwań i mocno się zdziwiłam. (Wspominałam, że kocham tę kobietę? Bo kocham.)
Kreacja postaci to jakaś magia. Każda z nich ma dość stereotypowe role, zła macocha musi być zapatrzona w swoje córki i w siebie, Kopciuszkowi musi być zawsze piachem w oczy, przyrodnie siostry zapatrzone w siebie, książę przystojny, dobry i mdlejcie kobiety... Wiadomo, o co chodzi. Wszyscy są tak dobrze napisani, że nie zwraca się uwagi na ich szablonowość, zresztą autorka postarała się, żeby w miarę możliwości wychodzili z tych szablonów. Dobrze to widać w relacji Cinder i Kaia, gdzie nie ma takiego bicia po oczach romansem, można to nawet bardziej sprowadzić na grunt przyjaźni. Wiadomo, że w końcu skończy się romansem, ale nie pojawia się on tylko dlatego, że autorka tak chce. Budowanie relacji od podstaw – tak trzeba to robić. No i nie zmieniają się w ameby, które potrafią tylko orbitować wokół siebie choćby się paliło i waliło. Każde ma własną osobowość i ani na chwilę jej nie traci. O Levanie się już w sumie wypowiedziałam, napisana tak, żeby wypełniać swoją rolę i odpowiednio działać na czytelnika. Wszyscy tam są tak stworzeni. Obsługa postaci na świetnym poziomie, tak po prostu. Nie pojawia się żadne gloryfikowanie, robienie z kogoś Wybrańca Ostatecznego, któremu trzeba padać do stóp, Meyer nie przesadza z dramatyzowaniem, romansami ani niczym innym. Może Peony jest z lekka przerysowana, ale taka była jej rola. Poza tym spodobało mi się czynne wprowadzenie doktora Erlanda do akcji, staruszek mnie mocno zaskoczył i mam nadzieję jeszcze o nim usłyszeć.
Odnoszę wrażenie, że wszystkie elementy są tutaj wyjątkowo dobrze połączone. Przedstawianie świata, postaci i łączenie wszystkiego w jedną, spójną, fabularną całość. Przez „Cinder” się po prostu płynie jak na zjeżdżalni wodnej. Wiecie, takiej nie za wolnej, ale też nie za szybkiej, tylko na koniec wpada się pod wodę w basenie i następuje wielkie zdziwienie, że to już, że co się wydarzyło na samym końcu i w ogóle jak to. W „Cinder” wszystko wydaje się być idealnie wyważone i zrobione na tyle dobrze, że mogę to polecić wszystkim po kolei i nie martwić się, że zaraz ktoś wyśmieje mój gust czytelniczy. No może opis trochę by mnie pogrążył, bo sugeruje więcej romansidła niż jest. Jeszcze trochę za dużo informowania potencjalnego czytelnika o tym, że ta książka to bestseller czy hit wydawniczy. To było trochę zbyt natarczywe i czy naprawdę trzeba wszystkie książki tak opisywać? Mam wrażenie, że wszyscy byśmy się bez tego obyli. „Cinder” broni się sama i nie potrzebuje przekonywać w ten sposób – wystarczy spojrzeć, ile osób czekało na wznowienie i dręczyło wydawcę o jakiekolwiek informacje o „Sadze Księżycowej”. Z drugiej strony to wydanie jest przepiękne i nawet lżej się je czyta. Czekam na „Scarlett”, bo w sumie mam wydanie z Egmontu, ale jak teraz się za nią wezmę, będę dłużej zdychać za „Cress”. Dramat, no nie?

16 komentarzy:

  1. Była ciekawym doświadczeniem i świetnym pomysłem na nowego Kopciuszka. Mimo to, nie porwała mnie aż tak jak się tego spodziewałam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam podobnie z "Okrutną Pieśnią". Zawsze lepiej, żeby nie była aż tak wciągająca, niż żeby żałować, że w ogóle się to przeczytało. :D

      Usuń
  2. Słyszałam wiele pozytywnych opinii o "Cinder" jeszcze przed jej wznowieniem. Już wtedy miałam na nią wielką ochotę, no ale nigdzie nie mogła jej zdobyć. Teraz tytuł mam już zapisany na liście i tylko czekam aż będę składać większe zamówienie. Mam nadzieję, że i ja wciągnę się w ten niesamowity świat.
    Pozdrawiam ;*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kupiłam pierwsze wydanie za 4zł w Auchan, więc trochę się dziwię. To nowe jednak jest o wiele ładniejsze i lepiej się je czyta - nie wiem na ile to kwestia tłumaczenia, a na ile wygląd tekstu. No i zawsze możesz zamówić od razu ze "Scarlett", niedługo będzie premiera.♥

      Usuń
  3. Mam tę książkę na półce już kilka miesięcy i nadal się za nią nie zabrałam, a jestem jej tak bardzo ciekawa! Muszę w końcu znaleźć chwilkę :D

    Zabookowany świat Pauli

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam dokładnie tak samo. Warto jakoś przesunąć czytelnicze plany. :D

      Usuń
  4. Czytałam i podobało mi się, ale jakoś tak... bez szału. Chyba w dużej mierze zniechęcił mnie ten Wielki Plot Twist, który był oczywisty od trzydziestej strony, a w finale nagle wszyscy byli zadziwieni i miałam wrażenie, że autorka trochę uznała mnie za debila, który się nie domyśli czegoś tak oczywistego. Noale, słyszałam, że "Scarlet" jest lepsze, tak że czekam na tę drugą część, bo generalnie retellingi to moim zdaniem super sprawa ;)
    Całuję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja robiąc reread tak sobie pomieszałam informacje, że w ogóle nie pamiętałam co się wydarzyło z Cinder i byłam przekonana, że to inna postać. No ale też nie starałam się za bardzo wysilać przy czytaniu, będzie to będzie, dałam autorce wszystko tłumaczyć, a mózg odpoczywał. :D

      Usuń
  5. Ciężko nie słyszeć o tej serii, ale szczerze pisząc, jakoś nie zachęciła mnie swoją fabułą. :/ Chociaż przyznaję, że Ty swoją recenzją baaaardzo kusisz! A że ostatnio próbuję przekonać się do fantastyki, to kurdebele zapisałam ten tytuł jako pierwszy na mojej liście. :D Póki co, czytam ,,Czerwoną Królową", pozdrawiam ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No i zapomniałam dodać, że Twój awatar to cudo!!

      Usuń
    2. Teraz cicho przeżywam zwycięstwo! :D Jeśli sugerujesz się opisem z okładki, to może nie przekonywać. Zawsze warto spróbować czegoś nowego. ♥ No i muszę swoje trzy grosze dorzucić. "Czerwona Królowa" to kiepski wyznacznik dla fantastyki, to taka dziwna książka, którą albo się polubi albo znienawidzi (innych wypadków jeszcze nie spotkałam). Ja akurat dobrze ją wspominam, ale kontynuacja była potworna. "Szklany Miecz" zupełnie mnie zniechęcił do tej serii. No i no i!!!! Jak chcesz startować z fantastyką tak szczerze polecam "Nibynoc" o Tutaj się nad nią zachwycałam.
      Dziękuję! ♥

      Usuń
    3. No właśnie, szczerze pisząc, to ,,Czerwoną Krolową" trochę męczę na razie, ale zobaczymy :/ Wezmę się pewnie za nią porządnie przez weekend! Co do tej fantastyki - to dziękuję ślicznie i biorę się za czytanie tej recenzji! Pozdrawiam i również dziękuję ♥

      Usuń
  6. Już od miesiąca się zbieram do napisania recenzji książki i się nie mogę zebrać. Niemniej zakochałam się w tej książce. Jest oryginalna, pomysłowa i dość lekka. Nie mogę się doczekać kolejnych części ^^

    Pozdrawiam i zapraszam:
    biblioteka-feniksa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No wiesz, ja recenzję napisałam po jakichś trzech latach i przeczytaniu w nowym wydaniu. Jeśli istnieje jakaś skala lenistwa, to ja ją wyznaczam. Również nie mogę się doczekać kontynuacji i niby mam stare wydanie "Scarlet", ale przeczytanie go teraz oznacza dłuższe oczekiwanie na "Cress"... Najgorzej. :c

      Usuń
  7. Wszyscy to tak pozytywnie oceniają, że aż mi głupio, że tego jeszcze nie czytałam. Kiedyś w końcu trzeba, ale mam tyle książek, ze chyba się wycwanię i poczekam na więcej tomów - jeśli okaże się ekstra, to mniejszy ból przy czekaniu xD
    Pozdrawiam!
    Niebieskie Iskry

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stosy wstydu wszystkich nas kiedyś pogrzebią! XD No i cwane to, chociaż dla mnie trochę ryzykowne. Nigdy nie wiesz, czy ci się spodoba. Choć też nie ma presji na czytanie już teraz. Ja po prostu dość długo czekałam na wznowienie, a że za pierwszym razem Cinder mnie zachwyciła, to już nie ma zmiłuj. :D

      Usuń