Ariana | Blogger | X X X X

środa, 16 sierpnia 2017

Zupa Zła #1 - Lusiowy problem z Potterem.

Czemu przestałam być fanką Pottera?

Welp, mój paskudnik musiał tu kiedyś zadebiutować. Macie słodkości przed tym wstrętnym postem!

Na początek szybko się wytłumaczę. Mam trochę, a nawet więcej niż trochę, problemów z niektórymi książkami, fandomami czy innymi tego typu rzeczami. I stąd Zupa Zła, potrzebuję się wygadać, napisać co mnie tu i tam uwiera. Taka moja bardzo nieregularna i zależna od emocji seria o wszystkim co, według mnie, jest nieodpowiednie. Nazwa, raz że w nawiązaniu do zupy z "Opowieści z Akademii Nocnych Łowców", dwa, że bardzo zwięźle opisuje to, co będę tu tworzyć, zupę z totalnie wszystkiego, co "złe". ("Złe" to takie lekkie przekoloryzowanie i uproszczenie, cśśśśś.)
Jestem okropna. Wspominam o tym chyba przy każdej okazji. Dzisiaj okropność wyjdzie ze mnie jak jeszcze nigdy. Tak mnie naszło na ten post przy rozmowie z Kingą z In Love With Books (której przy okazji dziękuję za śliczny nagłówek i w ogóle polecam tego człowieka, wpadajcie tam). Bo już dłużej nie wytrzymam tego wychwalania Pottera! Tak, biorę się za klasykę klasyki literatury młodzieżowej, bo coś mnie w końcu rozsadzi od środka. Nie zrozumcie mnie źle, ten tekst ma być o tym, czemu uważam gloryfikowanie tej serii za przereklamowane. Sama byłam fanką Pottera przez dość długi czas, ale w końcu dotarło do mnie, że to wcale nie są takie niesamowite książki. Doszedł do tego jeszcze fandom, bo Potterheads jako społeczność są nie do zniesienia. No i jeszcze Rowling, bo najbardziej się do tego przyłożyła.
Oczywiście wszyscy książkoholicy znają serię o młodym czarodzieju, nie musieli jej nawet czytać, bo przed HP się nie ucieknie. Większość z nas zaczęła czytelniczą przygodę właśnie od książek Rowling i uważam, że to najbardziej wpływa na ocenę tej serii. Wielu z nas wychowywało się z tymi książkami, a jak nie to chociaż z filmami. Wpadliśmy do magicznego świata, który pokochaliśmy jako dzieci. Tutaj leży pies pogrzebany – często coś, co dobrze wspominamy z dzieciństwa, jest dla nas czymś nieskazitelnym, uważamy, że to musi być dobre i przymykamy oczy na wady tego cosia. Zauważam to wszędzie, chyba nawet sobie zapiszę to zjawisko na jakiś awaryjny temat magisterki. Harry'ego Pottera też to nie ominęło i wątpię, żeby się skończyło równo z rocznikami, które dorastały z Harrym, bo jest to seria, którą uważa się za jakiś prekursor. Co dać dziecku do przeczytania na dobry początek? Harry Potter! Co bywa lekturą w klasach 4-6? Harry Potter! Co kupi się na urodziny początkującemu, młodemu czytelnikowi? Harry Potter! Nie da się zaprzeczyć, że jest to seria dobra dla młodych ludzi. A potem już z górki. Mam wrażenie, że jeśli zapyta się większość książkoholików, od czego zaczęła się ich czytelnicza przygoda, wielu wymieni Pottera. Potteromania ma się bardzo dobrze, ale... Właśnie, moje „ale” – to nie jest wcale genialna seria, jedynie się ją gloryfikuje, bo czy ktoś jeszcze pamięta świat przed Hogwartem?
Wrócę szybko do pytania o początek przygody z książkami. Nie powiem, że moja rozpoczęła się od świata wykreowanego przez Rowling. Tak, to była pierwsza seria, jaką sama się zainteresowałam, ale nie od niej zaczął się mój książkoholizm. Tu składam ukłon w stronę Ricka Riordana, którego uważam za mistrza fantastycznych młodzieżówek. Po HP nie czułam potrzeby zabrania się za cokolwiek innego. Był Potter i się skończył, tyle. Oczywiście, byłam nim zachwycona, ale nie poczułam też zainteresowania czytelnictwem, nie potrzebowałam tego. Jakiś czas później pojawił się Percy Jackson i tutaj coś mnie ruszyło. Nie twierdzę, że to wina oczekiwania na kolejne części „Olimpijskich Herosów”. Miałam potrzebę zajęcia się czymś innym, zajrzenia do innego świata, żeby mnie wiecznie nie skręcało z oczekiwania na kolejne przygody syna Posejdona i reszty półboskiego gangu. Jednak Riordan pobudził mnie do szukania dalej, kolejnych interesujących książek, przez Nico di Angelo wpadłam na „Dary Anioła”, bo nagle wyszło na to, że lubię wątki homoseksualne i jakoś wtedy też przepadłam tak totalnie, że dzisiaj rodzice mi grożą, że jeszcze trochę książek i chyba mnie z domu wywalą. Riordana od Rowling odróżnia też brak zmęczenia materiału. Ten człowiek pisze kolejne rzeczy i kiedy myślę, że już bardziej mnie nie oczaruje, pojawia się taki Magnus Chase! W dodatku widzę, że ma na to wszystko pomysł, nie ciągnie, bo się dobrze sprzedaje, a dlatego, że nadal ma coś do powiedzenia, ostatnio nawet czytałam coś o tym, że planuje wspomagać innych autorów chcących tworzyć na podstawie mitów, chyba powstanie coś na zasadzie półboskiego megawersum. No i nie zachowuje się, jakby zaraz cały świat miał o nim zapomnieć i jakby to była najstraszniejsza rzecz pod słońcem.
Po co to było? Dla skontrastowania z J. K. Rowling, która zachowuje się jak jakaś pisarska diva. Nie twierdzę, że wszystkie jej zachowania są złe, ale spójrzcie chociaż na „Przeklęte Dziecko”, które zdaje się być zbitkiem najbardziej typowych i przy tym najsłabszych pomysłów z fanfiction. Przepraszam za spoilery, zamknijcie oczy, jeśli Wam zależy, ale nie stracicie nic na tym, może uratuję Wasz portfel. Niech to hipogryf kopnie! Dziecko Bellatrix i Voldemorta?! Urodzone na trochę przed Bitwą o Hogwart?! W KTÓRYM MIEJSCU ONI MOGLI TO ZROBIĆ?! Zastanawiałam się nad tym kilkanaście razy i widzę tu kolejny zabieg w stylu „a no bo nic nie wspomniałam w żadną stronę to nie macie prawa się przywalić, jakkolwiek nielogiczne by to było”. To jest nielogiczne, robi z czytelników debili, chociażby z tego względu, że Voldemrot... No kurde, jakiś romans z Lestrange, chociażby kompletnie bezuczuciowy z jego strony, nie jest w jego stylu. Przez cały czas skupiał się na pokonaniu Pottera, tak bardzo spłycając, nie mówiąc o tym, że ten człowiek wolałby się pozbyć problemu, jakim jest dziecko, w tak ważnym dla jego osobistego zwycięstwa momencie. I nie mówię tylko o tym, większość „Przeklętego Dziecka” to żart z fanów, próby zaspokojenia wielbicieli oklepanych fanfiction i totalne OOC (out of character). Powiecie, że to nie jest jej wina, bo nie ona pisała sztukę? Ja twierdzę, że to jej wina, bo miała w nią wgląd, mogła powiedzieć, że coś się nie zgadza, ale przyklepała to swoim nazwiskiem i nie widzi problemu w całej sprawy. (Dla skontrastowania, jeśli kojarzycie ekranizacje Percy'ego Jacksona, wiecie jak bardzo niszczą one książki. A najgłośniej o tym mówi sam Riordan.) Trzeba też spojrzeć na twittera Rowling. Tutaj to się zaczyna prawdziwa kopalnia i najłatwiej to skomentować podejrzanym na tumblrze zdaniem „Zaraz napisze, że Tiara Przydziału jest transseksualna.”. Nietrudno odnieść wrażenie, że większość „nowinek” ze świata Pottera jest robiona pod publikę, byleby mówiono o Harrym i o autorce. Nie zapomnę też akcji związanej z kolorem skóry Hermiony. Dla niezorientowanych – do teatralnego „Przeklętego Dziecka” wybrano czarnoskórą aktorkę, która grała Hermionę. Część ludzi podniosła raban o kolor jej skóry. W tym miejscu należałoby powiedzieć, że najwyraźniej na castingach była najlepsza i z tego tytułu dostała rolę. Jednak teatr rządzi się własnymi prawami i naprawdę liczy się talent. Co robi Rowling? Odpowiada, że nigdzie nie wspomniała o tym, jaki kolor skóry miała książkowa Hermiona. Na nic zdały się zdjęcia fragmentów, bodajże z „Więźnia Azkabanu”, w których dawała wskazanie na jej kolor. Cóż, na miejscu aktorki nie czułabym się najlepiej, że sama autorka nawet nie pomyślała, żeby wspomnieć o jej talencie, tylko sprowadziła to do batalii o kolor skóry postaci, żeby to siebie pokazać z jak najlepszej strony. Szczerze wątpię, żeby akurat Rowling najbardziej nie zależało na takim super słodkopierdzącym wizerunku. Jednak najbardziej mnie bawi i denerwuje jej przepraszanie za śmierć postaci. Ja przepraszam, ale czy jeśli autor podejmuje decyzję o śmierci jakiejś postaci, to nie jest to jego autonomiczna decyzja, za którą nie powinno się przepraszać? Ja to widzę tak, że ma się podstawy do zabicia znanych czytelnikowi postaci, a to żeby bardziej przybliżyć nam realia, żeby wzbudzić odpowiednie emocje, żeby nadać fabule dynamiki, żebyśmy odpowiednio odbierali czarny charakter... Powodów jest wiele i przeprosiny za coś takiego są niczym niepoparte. Ostatnio chyba padło na Snape'a. Pamiętacie jak umarł? Jeśli tak, to wiecie, że ta śmierć była jak najbardziej zasadna i nie mówię tego tylko dlatego, że Tłustowłosy to jeden z moich nemezis. Dla mnie autor, który przeprasza za to, że właśnie w taki sposób poprowadził fabułę, przestaje być wiarygodny. No kurde, zachowujmy się, jakbyśmy wiedzieli co robimy, bo inaczej wydźwięk książek traci sens. Mimo to w całej rowlingowej pogoni za „Nie zapomnijcie o mnie!” powstało coś dobrego – „Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć”. Ten film był najpiękniejszą produkcją ze świata czarodziejów i mam nadzieję, że kolejne części będą równie dobre. Jednak scenariusz, mimo że pięknie wydany, nie znajdzie się na mojej półce. Widziałam film, po co mi to? Wolałabym przeczytać coś w zwykłej formie odnośnie samego Scamandera.
To był długi akapit. Mam nadzieję, że nikogo nie zanudziłam.
Odnośnie samych książek, obecnie mam mieszane uczucia. Powtarzałam je ostatnio w liceum, czyli nie tak dawno temu. Nie czytało mi się już tak dobrze, jak za pierwszym razem, zauważałam błędy, język był jakiś taki mało zachęcający, momentami się nudziłam. Okazało się, że ten uwielbiany przeze mnie Potter, ideał książek, jest bardzo przeciętny. Od tego momentu zauważam u siebie coraz większy sceptycyzm wobec Harry'ego. Młody czytelnik nie zwraca uwagi na wiele szczegółów, liczy się, żeby łatwo się czytało, ale nie ma też obycia z wieloma książkami, więc sam styl nie jest na pierwszym miejscu. No i tutaj Rowling naprawdę wiele straciła. Po raz kolejny Riordan wygrał, tym razem warsztatem, bo Percy'ego czytałam co najmniej trzy razy, w zeszłe wakacje powtarzałam „Kroniki rodu Kane” i co chwila łapię kolejny Riordanowy twór, który nadal jest skierowany do młodzieży o szerokim przedziale wiekowym. Jego styl nie wydaje mi się taki dziecinny, nie budzi we mnie znudzenia. Mogę go polecić trochę starszym czytelnikom, czego nie zrobiłabym z Rowling. Chociaż najbardziej uwierają mnie liczne błędy w Potterze, zauważyłam, że to dość popularny temat wśród bardziej doświadczonych czytelników. Mogę wspomnieć na przykład o niezbyt przemyślanej liczbie uczniów w Hogwarcie, bo raz odnosi się wrażenie, że jest ich multum, a potem nagle próbujesz przeliczyć to na dormitoria i wychodzi zaskakująco niewielka liczba. Wielokrotnie sprawiało mi to problem, jak jeszcze bawiłam się w potterowskie fanfiction. Gdybym miała recenzować teraz Pottera, nie dostałby on zbyt wysokiej noty, bo po prostu wyłapałabym tyle rozmaitych problemów, że zgrzytałabym zębami. Nie powiem, że tylko Rowling jest tak słaba. Pewnego razu próbowałam przeczytać „Zwiadowców”, pojawił się dokładnie taki sam problem, odpadłam przy początku trzeciego tomu, bo zwyczajnie nie mogłam znieść stylu Flanagana, miałam wrażenie, że autor traktuje mnie jak dziesięcioletnie dziecko. Może na niektóre książki jestem już po prostu zbyt stara, jednak patrzę chociażby na takie „Magisterium”, które jest kierowane do młodszych czytelników i szczerze boli mnie brak kolejnych tomów po polsku! Nie wiem, co się dzieje, że niektóre książki dla młodszych pokocham, a inne staną się dla mnie zbyt dziecinne, chociaż wszystkie powinny być na tym samym poziomie. Właśnie z tego tytułu Potter przestał być moim faworytem, a dostał status przeciętnej książki. Nie jest on jakoś odkrywczy, widać w nim wiele schematów, które istniały na długo przed pojawieniem się Rowling, nie uważam też, żeby był wyjątkowo wartościowy, bo miłość, przyjaźń czy poświęcenie są czymś, co poznajemy od małego i może te czynniki nadają książkom piękna, ale nie uważam, żeby nadawały jakiegoś większego wydźwięku. To takie podstawy i większość zdolnych do życia w społeczeństwie ludzi je rozumie. Śliczne morały nie sprawią, że książka bardziej zaplusuje i jak widzę te teksty „Harry Potter nauczył mnie, co to przyjaźń” chce mi się parsknąć śmiechem. Czy ktoś przed przeczytaniem HP był socjopatą, że nie miał pojęcia na czym polega przyjaźń? Jasne, książki mogą uczyć i poruszać ważne tematy, zmieniać postawy, ale wtedy nie są to oczywistości tylko coś, o czym toczy się dyskusje, o czym być może nie mamy większej wiedzy, bo nas nie dotknęło. Tutaj bym mogła poruszyć temat Dursley'ów czy ofiar przeróżnych konfliktów, bo tu mamy chociażby Freda, Potterów, Lupina i Tonks. Jednak najlepiej brnąć w miłość i przyjaźń, bo to takie C U D O W N E!
Ostatecznym źródłem mojej frustracji jest fandom. Teraz już nie należę do żadnej potterowskiej społeczności, bo szkoda mi psuć sobie nerwy. Czasami mam wrażenie, że ci ludzie są kompletnie zaślepieni, widzą przed sobą jedynie Pottera. Jak raz na tydzień nie padnie, że cała seria powinna być lekturą szkolną, zamiast jakiegoś, tfu, Mickiewicza, to tydzień stracony. Nie bronię tutaj lektur szkolnych, bo i w tym temacie mam wiele uwag, ale nie rozumiem, w czym Potter jest taki niesamowity, że powinniśmy go koniecznie czytać w szkołach. Nie ma tu nic wyjątkowego, żeby można było poprowadzić na lekcjach jakąś dyskusję. Rozumiem dodatkowo w klasach 4-6, gdzie czyta się głównie książki łatwe i przyjemne, ale poza tym? Nie widzę żadnego powodu. Potterheads za to uważają HP za największe dzieło świata i często, jak się z takimi nie zgodzisz, zostajesz zjechany z góry do dołu, wyzywany od debili, dowiadujesz się, że nie znasz się na książkach. Nie widzę wśród tych ludzi zbyt wielu przejawów samodzielnego myślenia, siedzą wśród swoich, wiecznie gloryfikując całą serię, Snape'a, Draco, powtarzając te frazesy, że są Ślizgonami, bo są taaaaaacy wredni, należą do Gryffindoru, bo Gryfoni mają najlepsze postacie i w ogóle to najszlachetniejsi mieszkańcy Hogwartu. Co chwila pojawiają się tematy w stylu „POWINNO BYĆ WIĘCEJ CZĘŚCI!!!” jakby nie widzieli, jak to się skończyło dla Nowego Pokolenia, zapominają, że Potter to zamknięta historia. Są przy tym bezkrytyczni, najlepsi, krystalicznie idealni, same z nich specjalne płatki śniegu i wszelkie próby dyskusji kończą się gównoburzami, którymi jestem już zmęczona. Zawsze na początku maja musi być spam „różdżki w górę”, spam komentarzami, postami i żalami jak to ich boli, że im MĄŻ umarł. Rozumiem jakieś specjalne akcje związane z fandomem, jak danego dnia zobaczę na instagramie ładne potterowskie zdjęcie, to się uśmiechnę, sama czasem wrzucam coś tematycznego, ale niech to będzie coś więcej, niech ludzie się wypowiadają, jak mają coś do powiedzenia i wysilą się na minimum kreatywności zamiast wiecznego „/*”. W pewnym momencie cały fandomowy content stał się tak przewidywalny, że przeglądając facebooka, grałam w potterowe bingo. Nie było trudno zebrać wszystkie punkty programu, a ja byłam coraz bardziej znudzona i coraz mniej rozumiałam ten fenomen. To nie jest jedyny „martwy” fandom, ale na mojej ukochanej (i już martwej) ostoi gównoburzowania czuję jakąś więź z tymi ludźmi, kocham te chwilowe zrywy, kiedy wspólnie cały dzień spędzamy na nabijaniu się z naszych dawnych „problemów” i postów. Pozdrawiam całe Demigods Polska, wszystkich rewolucjonistów, fejmy i ich obrońców, bo z perspektywy czasu to jest po prostu piękne! A w przypadku Potterheads? Shitstormy były wyjątkowo denerwujące, bo ich uczestnicy ani nie potrafili zauważyć pewnych granic, ani nie widzą do teraz swoich błędów i uważają się za wyjątkowo wyjątkowych. Ten fandom jest jak taki rozkładający się zombiak, nie chce umrzeć, ale niewiele może i działa w jakimś zapętleniu. Aż mi przykro, że nie mogę podać tu linka do pierwszej Inkwizytorni, na której znajdowały się największe akcje z Kamaną. Jeśli kojarzycie tą panią, to łączę się z Wami w bólu, jeśli nie to cieszę się Waszym szczęściem. Właśnie ona z całą resztą fandomowych „mistrzyń pióra” najbardziej wpłynęła na moje postrzeganie fanów Pottera. Nie, nigdy nie zrozumiem fanficka o romansie Artura Weasley'a z gumową kaczką. Nie pojmę sensu tych wszystkich Dramione, które są dokładnie tak samo przerysowane, schematyczne, we wszystkich tak samo z Hermiony robi się jakąś top model z Hogwartu, a przy tym zimną sucz, a Dracze jest jakimś bogiem seksu, przestaje być nieznośnym wypłoszem, skarżącym na wszystko ojcu i pogardzającym dosłownie każdym „gorszym” od niego. Jest tego naprawdę wiele. I tak oto fandom obrzydził mi Pottera. Mam totalny przesyt HP na kolejne 20 lat, wątpię, żebym szybciej wróciła do tych książek. Dziękuję.
Na zakończenie chcę powiedzieć, że nie miałam na celu obrazić tutaj normalnych fanów młodego czarodzieja. Ej, no przecież wy możecie uważać moje ukochane książki za słabe i jeśli wyrażacie sensowną, uargumentowaną opinię, to ją uszanuję, chociaż pewnie lekko ugodzi w moje uczucia. Tak zawsze jest. Cały powyższy post jest jedynie moją opinią, nie chcę mówić, co macie uważać, o książkach, fandomie czy autorce. Całość, wraz z porównaniami do innych książek miała przedstawić jedynie mój punkt widzenia. Musiałam w końcu coś o tym napisać. Nie uważam Pottera za naprawdę dobrą książkę, w moich oczach nie zasługuje na gloryfikację, jaka napływa z tak wielu stron, nie czuję się już fanką tej serii. Przybyłam, zobaczyłam i potrafię zrozumieć, że to kochacie, ja też tak miałam, ale w moim wypadku coś się zepsuło. Na pewno pozostanie jakiś sentyment, pójdę na kontynuacje „Fantastycznych zwierząt, być może czasem wrzucę zdjęcie tych książek czy w recenzji nawiążę do mojej dawnej miłości do Hogwartu. No i nigdy nie przestanę kochać Huncwotów, bo oni w tym wszystkim uchowali się względnie bezpieczni. Nie żałuję, że przeczytałam HP, bo za pierwszym razem zapewnił mi niesamowitą przygodę. Tak się stało, że miłość przeminęła. Pewnie ten tekst jest jakiś totalnie rozwalony, zbyt emocjonalny i w ogóle niedotegowany. Straszny zwierz w końcu ze mnie wylazł i trochę zaszalał. Teraz wracam do kluskowatej wersji, która popiskuje na widok kochanych postaci i ładnych fabularnych przekrętów.
Nie zjedzcie mnie, jestem niesmaczna i żylasta
Lucy

16 komentarzy:

  1. Ja z Pottera po prostu "wyrosłam" - poznałam tonę innej, lepszej fantastyki i nagle okazało się, że świat Rowling po prostu jest nielogiczny. Nie nienawidzę, ale też w sumie odbieram Riordana jako lepszego twórcę dla dzieciaków: zwłaszcza, że jego książki przy okazji czegoś uczą (mitologii, stawiania czoła problemom w rodzinie i takich tam). Potter jest dość pusty.
    Rowling jest głupiutką osóbką, która idzie za trendami i tyle... Robi hałas o byle co, nie potrafiąc wykreować nic nowego i sensownego. Niestety.
    A o ile nie siedzę w fandomach to ten potterowski jest najbardziej szkodliwy. Okej, fandom polskiej fantastyki (tzn. dorosłych lubiących fantatykę, ale nie taką dla dzieci XD) potrafi być wredny, potrafi być prześmieszny, potrafi się kłócić i dusić nawzajem... Ale składa się z ludzi inteligentnych, wykształconych, z argumentami. Fandomy "młodzieżowe" zwykle są raczej milutkie i dość skromne. A fandom Pottera wygląda jak zgraja świrów chorych na punkcie Rowling, nie uznający niczego innego. A przynajmniej ja parę lat temu miałam takie wrażenie XD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też odnoszę wrażenie, że wyrosłam z Pottera, ale wszystko, co opisałam pomogło mi w tym w gigantycznym stopniu. Budzi we mnie ciepłe uczucia, ale nic poza tym. Co do Riordana - całkowicie się zgadzam. To jeden z tych autorów, który ma jaja ruszyć trudny temat bezpośrednio w książkach (chociażby homoseksualizm Nico, Apollo, który ani trochę nie kryje się z biseksualizmem czy orientacja płciowa Alex), a nie po premierze i zbitym hajsie nagle się przebudza i ogarnia, że w sumie ludzi chcą reprezentacji LGBT to powie "Ej słuchajcie, bo X jest gejem (i miałam okazję lekko tknąć ten temat w książkach, ale nie wiedziałam, że ludziom to się podoba)". Rowling po prostu wiecznie ciśnie na atencję i robi przy tym totalne głupoty, nie widzi swoich błędów lub nie chce się do nich przyznawać.
      Nie zgodzę się z tym ogólnym fandomem fantastyki. Spotkałam tam przeróżnych ludzi, miałam okazję pracować z niektórymi na Pyrkonie i w sumie nie ma tu wskazania na jakąś konkretną klasę społeczną czy coś w tym stylu. Często też zachowują się potwornie, miałam przyjemność obserwować trochę gównoburz np. o Sapkowskiego i dla mnie wielkiej różnicy nie ma poza kategorią książek, które czytają. A jeszcze lepsze są pojedynki fantaści kontra mangowcy. Dostajesz przekrój przez wszystkie możliwe teksty na shitstorm, "argumenty" tak absurdalne, że aż śmieszne albo ich brak. Wszędzie znajdą się fanatycy, jednak na plus innych fandomów jest to, że większość ludzi potrafi normalnie podyskutować, a fani Pottera od razu robią dramę. Dlatego ja ogólnie za fandomami nie przepadam.

      Usuń
    2. Ja fandomy poznaje jednak raczej przez siec i tam jednak taki obraz bardziej się kreuje. Moze dlatego, ze na debilne rozmowy nie zwracam uwagi, plus zawsze ktoś mądry jednak się wypowie xD Ale w przypadku Pottera siedziałam sporo przy PBFach, bo kiedyś wybierałam tylko te zwierzęce i tylko te o Potterze i tam jedno złe słowo oznaczało zniszczenie kompletne "przeciwnika" XD Ale to jednak było parę lat temu.

      Usuń
    3. No ja tak ostatnio kursuję między internetem i konwentami. Konwenty - spoko, z każdym się pogada, nikt się nie spina, w ogóle atmosfera jest taka, że chce się gadać z ludźmi. W internecie to chce się większość wymordować, nawet gdzieś widziałam bingo dla polskiego fandomu, przy jednym wejściu na grupę da się ustrzelić całą planszę. No ale ja też jestem typem, który magicznie pojawia się przy każdej dramie, żeby chociaż poczytać. Mnie PBFy odtrącają, raz próbowałam, ale kończyło się na dramach, spinaniu tyłka i zarzucaniu mi, że konstruktywną krytyką to ja się mszczę, bo akurat ta osoba kiedyś mi wytknęła błąd i ja na pewno chcę ją zniszczyć! Ci ludzie traktują to zbyt poważnie.

      Usuń
  2. O w mordę, ten wpis to jednak był odważny! x D
    A powiem Ci, że sama złapałam się na "sentyment do Pottera". Którekolwiek z młodszego kuzynostwa/młodszych sąsiadów pytało mnie "eeeeeej, a weź mi poradź co mam czytać, coś fantastycznego, wieeesz" to pierwsze co radziłam to było "a Rowling czytałaś?" słyszałam w odpowiedzi tylko "aa czytałam trochę/film widziałam i w sumie średniawka jak dla mnie", a mnie łapał karpik :D A potem się skapłam o co chodzi: Potter był fajny w tym 2002 roku, bo nie było drugiej takiej głośnej książki fantasy, ani nie było aż tak wielu książek fantastycznych skierowanych do młodszej młodzieży (no dobra, była zawsze jakaś Narnia, chociaż osobiście mnie się ją kiepskawo czytało). I wtedy raczej nie obchodziło (no mnie przynajmniej xD), że ta książka nie jest napisana superhiperzajebiście, tylko było "o rany, rany, czarodzieje w moim wieku, jade do Londynu, gdzie kurde mój list do Hogwartu?!" A teraz na szczęście jest znanych więcej książek, dużo lepszych książek :D. Czasami naprawdę żałuje, że nie mam tych nastu lat właśnie teraz, wtedy jakoś zawsze znalazł się czas na książkę :c
    "Przeklęte dziecko" czytałam z duuuuuuuużym przymrużeniem oka i nawet było dość sympatyczne. A "Fantastyczne zwierzęta" pokochałam. Jak oni wszyscy mogą mówić, że mało w tym filmie "magii"? :c
    Do potterowego fandomu jakoś zbytnio nie należałam. Ale brutalne fiki Snarry, dziwne Dramione i Drarry zraziły mnie na tyle, że już od kilku lat do potterowych fików podchodzę jak pies do jeża x D


    PS. Riordan górą, specjalnie kupuje jego wszystkie książki, żeby moje przyszłe dziecko indoktrynować :D. Nawet jak będę miała 30tkę to będę go czytać x D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Było pisać na insta, mogę zrobić listę młodzieżówek do polecania! Mam więcej złota niż znajdziesz w smoczej jaskini! <3 Potter dalej jest fajny, ale już nie dla wszystkich. Kilka lat wstecz było mniej książek młodzieżowych (chociaż można było normalnie dostać Licię Troisi, a teraz poluję na nią jak nasi rodacy na promocje w słynny dyskoncie znakowanym kropkowaną stonką). Teraz jest wybór, czasami mam wrażenie, że poziom spada, ale potem wychodzą jakieś cuda i znowu zaczynam wierzyć w ludzkość. Za dzieciaka raczej nikt nie przejmuje się stylem, o ile czyta się lekko.
      "Przeklęte Dziecko" było dla mnie wielkim zlepkiem najbardziej typowych i przy tym najbardziej głupich i żenujących pomysłów z fanfików. No i kurde to Scorose XD Już walić, że shipuję Scorbusa i była między nimi chemia, po prostu Scorose jest tam tak bardzo nie wiadomo skąd, byle żeby było, bo jak Rowling się rozmyśliła co do Dramione to było za późno, więc dają ich dzieci. Można? Można? I kto by nadawał temu racji bytu? A niech sobie tak z dupska stwierdzą, że w sumie to będą razem.
      Kto nie widział magii w tym filmie to chyba oglądał go z wymazanym Newtem i magicznymi stworami!
      Kulki analne Severusa Snape'a :') Chociaż widziałam gorsze niż Snarry. Przeczytałam wiele ff, część naprawdę ostro powalonych, ale byłam w stanie je spokojnie przetrawić, poza Potterowskimi, to co się tam odwala to jakiś żart.

      Ps. Nieeee dzieci, feeee! Ja indoktrynuję koty! Ten mały ze zdjęcia zasnął na Riordanie ♥

      Usuń
  3. Ja do Pottera miałam i zawsze będę mieć sentyment, mimo iż faktycznie z biegiem lat dostrzegam liczne logiczne błędy w fabule. Ale z książkami jest tak, że żadna nie jest idealna, ale jakaś po prostu do nas trafia i ignorujemy wszystkie jej wady. Stąd też nawet najgorsze powieści mają zagorzałych fanów. Coś klikło i tyle.

    Co do samej Rowling, to ja już przestałam nawet czytać, co ona wypisuje na twitterze, bo szkoda na to nerwów. ;)

    Próbowałam w tym roku przebrnąć przez Percy'ego Jacksona i utknęłam na początku drugiego tomu - historia jest naprawdę fajna, ale momentami łapał mnie mocny „cringe” i jakoś nie mogę się zmusić do skończenia serii. Obwiniam o to mój wiek. Może gdybym przeczytała ją w gimnazjum, to bym miała do niej taki sam sentyment jak do HP. :)) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fanów chyba wszystko zdobędzie, czasem jednego czy dwóch, no ale zawsze. Ja też mam słabość do kilku książek, postrzeganych jako niezbyt wybitne, problem jest taki, że ja to dostrzegam, wiem, że takie "Dary Anioła" nie są najgenialniejszym dziełem, ale kocham Nocnych Łowców za wykreowany tam świat i w większości świetnie napisane postacie. Z fanami Pottera jest ten problem, że oni mają HP za najcudowniejsze dzieło literackie, jakie kiedykolwiek wypluto na ten świat i gloryfikują je jakby ich prywatny bóg pobłogosławił wszystkie egzemplarze i całą resztę fandomowego contentu. Spróbuj napisać w grupie o HP, że to wcale nie jest taka genialnie genialna seria i próbuj merytorycznie o tym porozmawiać - nabiją cię na pal i spalą na stosie. To jest dla mnie przerażające.
      Rowling jaka jest każdy widzi, a tutaj to i tak streściłam.
      Jeśli chodzi o Percy'ego - prawdopodobnie jesteś "za stara", ale z Riordana można spróbować czego innego. Olimpijscy Herosi są robione już pod starszych czytelników, jakbyś na szybko streściła PJ to spokojnie mogłabyś spróbować z OH, jak nie, możesz jeszcze przemyśleć Magnusa Chase'a, bo to jest kwintesencja Riordana, do tego oddzielna seria, świetnie napisane postacie, ten typowo riordanowy humor i przy tym tak szybko się czyta, że można połknąć w dwa/trzy dni. Jak nie, no to nie, nie każdy musi to pokochać.

      Usuń
  4. Ja fanem Pottera nie jestem. Kiedyś próbowałem przeczytać książkę, al nie dałem rady. Sama nuda. Z resztą jak film. Nigdy ne obejrzałem do końca :C
    Zmieniłbym trochę rozmieszczenie, bo jak wszedłem na Twoją stronę, to logo było za duże na stronę i musiałem pomniejszyć obraz do 30%, żeby zobaczyć całość. Nie mówię tego, żeby Ci dokopać, a pomóc, bo widzę, że chyba jesteś nowa :)
    Pozdrawiam: miedzykropkami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ej no pierwsze części HP to są tak monotonne, że aż się cieszę, że nie czytałam tego chronologicznie. Potem się rozkręca, ale po iluś tam przeczytanych książkach to nic zaskakującego, chociaż wykreowany świat miałby potencjał, gdyby Rowling wszystko lepiej przemyślała i w jakiś dobry sposób zaprezentowałaby go czytelnikom (jakiś dobrze zrobiony przewodnik). Narobiła tam tyle błędów, że połowa rzeczy przy lepszym przemyśleniu jest urwana z kosmosu.
      Jeśli chodzi o nagłówek, to wystarczy przewinąć w dół, taki szablon, że najpierw widać grafikę, a pasek boczny jest rozwijany. Właściwie to pierwszy raz słyszę, żeby było coś nie tak z logo, ale jeszcze posprawdzam. Nowa nie jestem, blog jest dość młody, a ja wiecznie mam problemy z grafiką. Taki urok bycia kluchą, że wiecznie trzeba coś poprawiać. Dzięki!

      Usuń
  5. Fakt, z perspektywy czasu język - zwłaszcza pierwszych tomów - jest dość toporny. Czytając Twój (bardzo fajnie zresztą napisany) post doszłam jednak do innego wniosku - cieszę się, że nigdy nie wpadłam do zadnego fandomu i że czytam książki dla książek, bez zgłębiania się w losy i działania ich autorów. Dzięki temu nie rzutują one na mój odbiór powieści.

    Aha, chciałam tylko powiedzieć, że zdanie "Większość z nas zaczęła czytelniczą przygodę właśnie od książek Rowling i uważam, że to najbardziej wpływa na ocenę tej serii. " - to kolosalne nadużycie. Chyba że nie wiem, kim jest "większość", do której się odnosisz...

    Pozdrawiam,
    Ewelina z gry-w-bibliotece.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie to zazdroszczę tego niewpadania w fandomy. Ja zawsze trafiam do takich, że zastanawiam się czemu ci ludzie w ogóle mają internet. Najczęściej też nie zagłębiam się w to, co robią autorzy, dla świętego spokoju, ale będąc w fandomie Pottera nie dało się uniknąć wiadomości o samej Rowling.

      Cóż, odniosłam się do własnych doświadczeń z innymi czytelnikami, po pierwsze: znowu fandom - tam prawie każdy mówi, że zaczął czytać przez Pottera. Po drugie: grupy czytelnicze, przy pytaniach o początek przygody z książkami co chwila ktoś odnosi się do Pottera. Na instagramie był kiedyś jakiś tag o początku czytelnictwa i wiele osób wymieniało Pottera, przy zwykłych postach to też widzę. Nie uważam, żeby to było złe, po prostu w moim otoczeniu widzę przewagę HP jako książek, które wkręciły ludzi w czytelnictwo.

      Dziękuję za miłe słowa, wpadnę w wolnej chwili.

      Usuń

  6. Uważam, że tu akurat można sobie "wyciąć" rażące fragmenty rzeczywistości, żeby nie ruszać wspomnień z dzieciństwa i radości z nowych, świetnych fanfików. Wmówiłam sobie więc skutecznie m.in., że ten "przeklęty" dodatek do serii nie istnieje (w końcu równie marne fanfiki w realu też się pojawiają raz na sto lat), a twittera itp. Rowling po prostu nie czytam. Jako inny punkt widzenia polecam bezczelnie swój post ;) na dwudziestolecie Harry'ego :).
    http://stronapostronie2017.blogspot.com/2017/06/20-lat-harryego-pottera.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj ja okropnych fanfików z HP widziałam znacznie więcej niż dobrych, a z "Przeklętym Dzieckiem" to mam wręcz tak, że sądzę, że mój baaaardzo słaby fanfik z gimbazy byłby od tego lepszy (no i był James Syriusz, którego kocham nawet mocniej niż Scorpbusa). Ja twittera nie mam, ale internet szybko informuje mnie o nowych głupotach na jej profilu, mam wrażenie, że to jakaś klątwa.
      Na pewno wpadnę. I chyba zacznę Wam wszystkim opychać kod do linkowania stron, bo kopiowanie adresu z pomocą touchpada jest potworne ;-;

      Usuń
  7. Wciąż uwielbiam Pottera, bo razem z nim dorastałam. Teraz na spokojnie powtarzam sobie książki czytając je po angielsku - przyjemne z pożytecznym. Ale Przeklęte Dziecko to dla mnie kompletna klapa. Może jako spektakl byłoby lepiej, ale te nieścisłości o których piszesz i tak by tam były... Dla mnie Potter skończył się na Insygniach Śmierci. Żadne podręczniki z Hogwartu, opowieści o tym co było później nie będą takie magiczne... pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podręczniki akurat kupiłam i jakby jeszcze jakieś wyszły to pewnie też bym wzięła, bo akurat uniwersum jest ciekawe, a w HP przedstawienie go było dość pobieżne. "Fantastyczne zwierzęta" też jako takie mi się podobały, bo dobra rozrywka, a Scamander to taki kochany klusek... No ja akurat mam problem ze stylem Rowling, a w tych produkcjach go nie doświadczam i nie gwałcą one kanonu, więc jestem zadowolona.

      Usuń